This is a blog of one small Kitchen Garden that grows vegetables, herbs, and flowers. Learn how to grow your own fresh organic food, cut flowers, and herbs for your everyday use. You do not need a lot of space to plant a kitchen garden. Create beautiful container gardens and grow your own food year round in the city. It is that easy when you grow plants from seeds or from cutting. Lets start growing now...!
There's nothing can match the flavour of home-grown vegetables or herbs. They can be picked at the moment of perfection and eaten or preserved within hours to the benefit of both the family's health and budget. What's more, vegetables like celery, chilies, spinach, or herbs are always bunched for sale and we often have to buy more than we needed for meal and endup wasted. But if you have a Kitchen Garden, these are readily available to be pick or cut as required.

Saturday, 16 February 2013

Moringa - Si Pokok Ajaib

Nama saintifiknya adalah "Moringa Oleifera" dikalangan  "Mat dan Minah Salleh"ada yang menggelarkannya sebagai "The Miracle Tree". Mungkin nama tu agak asing bagi kita tapi pernah tak dengar nama "Pokok Munggal @ Munggai. Rasanya masyarakat India lebih tahu. sebab buah pokok Moringa yang muda biasanya dibuat masak kari.

Beza dengan orang Melayu ia mungkin lebih terkenal sebagai penghalau Toyol bagi se-setengah oranglah.  Kononnya daun/batang pokok ni boleh halau "Toyol", tapi janganlah percaya syirik tuu..

Saya di sini nak kongsi maklumat mengenai khasiat yang terdapat pada setiap bahagian pokok ini, moga-moga dapat dimanfaatkan oleh semua, Insyallah.

Daun Pokok "Moringa Oleifera"

Kandungan Zat 

-3 x lebih zat besi dari bayam
-7 x lebih vitamin C daripada buah limau/"orange"
-3 x lebih banyakpotassium dari Pisang
- 4 x lebih banyak vitamin A dari Carrot
-4 x lebih banyak kalsium dari susu
- dan Protin sebanyak khasiat dalam telur




Saya memang ada tanam pokok "Moringa Oleifera" ni dah lama dan batang pokoknya pun dah lebih dari sepemeluk, tapi tak pernahlah saya masak daun, bunga atau buahnya, bukan apa tak terasa nak makan. Saya mungkin akan buat serbuk moringa. Insyallah nanti saya akan" post"kan cara-cara nak buat serbuknya.

Serbuk "Moringa Oleifera" dan Kapsul "Moringa Oleifera" ,  banyak terdapat di pasaran, harganya juga boleh tahan. Apa kata kalau buat sendiri jea??? Kalau tak ada pokok tanamlah, pokok ni cepat sangat membesar dalam setahun aje dah boleh setinggi 3 meter. Keratan batangnya juga mudah hidup dan sukar mati, biarpun anda tinggalkan seminggu tak tanampun boleh hidup lagi kalau cucuk kat tanah.

Bunga "Moringa Oleifera"

Bunga "Moringa Oleifera" berbau agak wangi juga, wangi yang lembut aje. Bunganya boleh dimakan, rendam sekejap dalam air panas dan jadikan salad. Atau campurkan dalam telur dadar.

Di Hawaii, bunga "Moringa Oleifera" ini direbus dan airnya diminum seperti teh hijau  sebagai satu langkah yang berkesan untuk mengatasi masalah selsema.

Bunga "Moringa Oleifera" juga ada yang dijadikan sebagai bahan wangian dalam sabun, minyak rambut, sebagainya.

Biji Benih  "Moringa Oleifera"

Di kawasan pendalaman Afrika biji benih "Moringa Oleifera" sering digunakan untuk membersihkan air yang kotor dan berkeladak. Biji Benih ini akan dihancurkan menjadi serbuk dan dicampur di dalam air kotor yang berkeladak. Sejam kemudian keladak akan mendap ke bawah dan air menjadi jernih. Air menjadi lebih selamat untuk diminum kerana kandungan bakteria juga telah dikurangkan


Sebenarnya banyak lagi manfaat  "Moringa Oleifera"  antara yang disenaraikan adalah seperti dibawah ini.


Moringa Leaves

• Leaves rubbed against the temple can relieve headaches.
• To stop bleeding from a shallow cut, apply a poultice of fresh leaves.
• There is an anti-bacterial and anti-inflammatory effect when applied to wounds or insect bites.
• Extracts can be used against bacterial or fungal skin complaints.
• Leaf tea treats gastric ulcers and diarrhoea.
• Eating Moringa food products is good for those suffering from malnutrition due to the high protein and fibre content.
* Leaves treat fevers, bronchitis, eye and ear infections, inflammation of the mucus membrane
* The iron content of the leaves is high, and they are reportedly prescribed for anemia in the Philippines.
* Dried Moringa leaves treat diarrhoea in Malawi, Africa.
* The powder ground from the seeds is also used in the treatment of scurvy skin diseases (common bacterial infections of the skin).

Moringa Flowers

• Flower juice improves the quality and flow of mothers’ milk when breast feeding.
• Flower juice is useful for urinary problems as it encourages urination.
* In Haiti, villagers boil Moringa flowers in water and drink the tea as a powerful cold remedy.

Moringa Pods

• If eaten raw, pods act as a de-wormer and treat liver and spleen problems and pains of the joints.
• Due to high protein and fibre content they can play a useful part in treating malnutrition and diarrhoea.

Moringa Seeds

• Used for their antibiotic and anti-inflammatory properties to treat arthritis, rheumatism, gout, cramp, sexually transmitted diseases and boils. The seeds are roasted, pounded, mixed with coconut oil and applied to the problem area. Seed oil can be used for the same ailments.
• Roasted seeds and oil can encourage urination.
• They can also be used as a relaxant for epilepsy.
Moringa seeds are effective against skin-infecting bacteria Staphylococcus aureus and Pseudomonas aeruginosa. They contain the potent antibiotic and fungicide terygospermin.

Moringa roots, bark and gum

The roots and the bark have all of the properties described above but are more concentrated. Therefore much more care should be taken if using them as medicines.
* The roots and bark are used for cardiac and circulatory problems, as a tonic and for inflammation. The bark is an appetizer and digestive.
* In Senegal and India, roots are pounded and mixed with salt to make a poultice for treating rheumatism and articulars pains. In Senegal, this poultice is also used to relieve lower back or kidney pain
• Fodder-branches
* The alkaloid spirachin (a nerve paralysant) has been found in the roots.
* The gum is diuretic, astringent and abortifacient and is used against asthma.

Moringa Oil

* Oil of Ben is used for hysteria, scurvy, prostate problems and bladder troubles.
* Villagers in Oman use Moringa oil to treat stomach disorders. They also use it in perfume and hair oil.

Moringa & Ayurveda medicine

Uses every part of the Moringa Tree and considers it one of the most valuable and useful plants. The ayurvedic medicine of India has many uses for Moringa Tree products, such as a natural antibiotic, an aid in childbirth, for treating liver disorders, and many other uses.

Moringa & Siddha medicine

In Siddha medicine says that the leaves are full of medicinal properties. The drumstick seeds are used as a sexual virility drug for treating erectile dysfunction in men and also in women for prolonging sexual activity.

3 comments: